Scandalul cărnii de cal, care de o săptămână paralizează industria românească a cărnii, a scos la iveală un traseu complicat al cărnii de la abatorul unde a fost sacrificat animalul şi până la destinaţia finală de pe rafturile magazinelor.
Carnea românească a făcut un adevărat "turneu" prin Europa cu opriri în ţări precum Olanda, Franţa, Luxemburg pentru ca apoi să fie livrată în Marea Britanie, sub formă de produs final. La mijloc au fost cel puţin patru intermediari astfel că situaţia arată incapacitatea companiilor româneşti din industria cărnii de a-şi face cu adevărat loc pe piaţa europeană în condiţiile în care antreprenorii livrează materii prime sau produse semiprocesate, fără să aibă control asupra destinaţiilor finale sau asupra formei în care carnea ajunge la consumatorii europeni.
"Pe piaţa europeană a cărnii sunt companii multinaţionale mari şi în ultimii ani abia am început şi noi să ne facem loc. Bineînteles că şi eu aş fi vrut să livrez direct către clientul final marfa procesată (lasagna, hamburgeri etc.), dar eu sunt la capătul Europei, la 60 de kilometri de Ucraina. În Europa de Vest companiile au de foarte mult timp contracte de colaborare în derulare", a declarat pentru ZF Iulian Căzăcuţ, general manager şi proprietarul Dolly Com, una din cele două companii locale implicate iniţial în scandalul cărnii de cal.
Faptul că România este în acest moment doar un furnizor de materie primă pe piaţa europeană a cărnii este vizibil clar în statistici. Astfel, exporturile de bovine vii de anul trecut sunt estimate la 136 mil. euro. În acelaşi timp livrările la extern de carne de vită sunt de 5,8 ori mai mici. Raportul este şi mai mare în cazul cărnii de ovină: la un nivel de export de 113 mil. euro pentru ovine vii, contractele pentru acest tip de carne procesată au fost de numai 6,1 milioane de euro.
Iulian Căzăcuţ spune că ace