Clujul nu va beneficia anul acesta de bani de la bugetul naţional pentru marile proiecte rutiere, însă va avea fonduri pentru infrastructura feroviară. Mai mult de jumătate din banii alocaţi judeţului vor fi investiţi în reabilitarea unor poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată.
Dacă în urmă cu un an cea mai mare parte a bugetului alocat pentru infrastructură mergea în "centura de diamanat" Vâlcele-Apahida, anul acesta banii veniţi de la Guvern pentru infrastructură vor merge către calea ferată, în infrastructura feroviară. Este vorba despre 41,4 milioane de lei, mai exact 54% din întreaga sumă alocată judeţului Cluj pentru infrastructură.
Aceşti bani ar urma să fie folosiţi în reabilitarea unor poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată din regionala Cluj.
"De-alungul anilor, infrastructura feroviară a fost văduvită în detrimentul transportului rutier. Din păcate, au trecut 20 de ani şi noi suntem tot acolo şi cu infrastructura rutieră şi cea feroviară. Statul român ar trebui să vadă în transportul feroviar un transport care trebuie de urgenţă refăcut", a declarat Grigore Mare, lider Sindicatul CFR Libertatea.
Potrivit unui studiu al Comisiei Europene, trenurile din România sunt printre cele mai lente din Uninea Europeană, iar clienţii Companiei Naţionale de Căi Ferate Române sunt printre cei mai nemulţumiţi.
"Luăm numai secţia Cluj-Dej. Aici ar putea fi valorificat în special transportul de călători. Cu maşina facem aproximativ 40-50 de minute, cu trenul ne-am dus la peste o oră jumătate", a completat Mare.
În medie, trenurile româneşti se deplasează cu 43 de kilometri pe oră. De două ori mai încet decât în Cehia şi, mai grav, chiar mai încet decât în Republica Moldova. Trenurile vecinilor noştri de peste Prut au o medie de viteză de 60 de kilometri pe oră.