O locomotivă cu aburi din Muzeul de la Sibiu a fost vândută cu 4000 de euro, deşi valorează 65.000 de euro. Alte 30 de „surate” riscă să fi e vândute pe mărunţiş
Locomotiva cu aburi produsă în 1906 a fost vândută la începutul acestui an, de către SC Best Insolvency IPURL, societatea lichidatoare a Brafor SA, firmă aflată în procedura insolvenţei şi care deţinea în proprietate „bijuteria” veche de peste 100 de ani. Vânzarea s-a făcut în urma unei licitaţii la care a participat Silviu Ponoran, în numele oraşului pe care îl reprezintă, Zlatna. „Licitaţia a pornit de la 5.000 de euro, noi am dat 4.000. Acum, locomotiva care era mai mult un morman de fiare vechi am dus-o la Cluj, la SC Remarul 16 februarie, pentru a fi recondiţionată”, spune primarul. El susţine că locomotiva recondiţionată va fi folosită pentru un viitor tren turistic Zlatna – Alba Iulia.
Interese şi proprietăţi încâlcite
Acum câteva zile, directorul Muzeului Brukenthal din Sibiu, Sabin Luca, a tunat şi fulgerat împotriva operaţiunii de vânzare. ”Se prăpădeşte sub ochii noştri patrimoniul cultural acumulat în România, se scoate la mezat. Se vând locomotivele dintr-un muzeu constituit legal şi se vând fără nicio problemă, cu preţ de sub unu la sută din preţul estimat”, a declarat Luca. Interesul lui: locomotivele de la Sibiu le vede integrate în proiectul său, de amenajare a unui Muzeu al industriilor.
Alături de el, noul director al Direcţiei de cultură din Sibiu, Răzvan Pop, spune că Ministerul Culturii are drept de preempţiune asupra tuturor acelor locomotive. Trebuie menţionat că din întreg muzeul, o singură locomotivă aparţine acestuia, restul fiind în patrimoniul altor instituţii cu tangenţă în domeniul feroviar. Cum ar fi Societatea feroviară de turism, care deţine douăzeci.
”DJC Braşov a fost informată cu privire la desfăşurarea licitaţiei publice din anul 2009 (prima da