Cu ziarele germane proaspete în poală, am călătorit spre Bucureşti cu echipa filmului „Poziţia copilului”, câştigător , aseară, al marelui trofeu, Ursul de Aur, în Festivalul Internaţional de Film de la Berlin.
Nedormiţi, un pic mahmuri şi purtând, când unul când celălalt cutia roşie care adăpostea statueta aurită de un kilogram şi jumătate a Ursului, Călin Netzer (regizor), Ada Solomon (producător) şi Bogdan Dumitrache (actor) au povestit despre ce înseamnă acest film şi acest premiu pentru ei.
Ada Solomon, care a ţinut un discurs remarcabil şi remarcat despre necesitatea finanţării filmului de artă, ameninţat de „cenzura comercială” şi despre filmul românesc ca ambasador al ţării, îmi arată prima pagină a două ziare germane: „Uite, în Berliner Morgenpost, alături de fotografia lui Catherine Deneuve, Juliete Binoche, Ethan Hawke se menţionează că ˂˂filmul românesc „Poziţia copilului” a luat Ursul de aur. Cei din fotografie aşteptau un premiu, dar el s-a dus în România la filmul „Poziţia copilului”. ˃˃ În timp ce pe prima pagină din Frankfurter Allgemeine Zeitung, apare titlul „Großstädte schlagen Alarm – Armutseinwanderer aus Bulgarien und Rumänien” (trad. „Oraşele în stare de alarmă – Amărăştenii din Bulgaria şi România”) şi este un lung articol despre imigraţia din Est care invadează centrele urbane din Germania. Care dintre aceste poziţionări ale României, e oare importantă pentru România, şi cât de important este să faci prima pagină cu aur, în ţări care altfel informaţiile pe care le dau sau ceea ce scriu despre România de obicei e gri spre negru.?”
Acesta este un exemplu clar în sprijinul declaraţiei producătoarei din seara precedentă. Ada spune în continuare „Cred că dacă jumătate din bugetul care se investeşte în construirea brandului de ţară pe o campanie publicitară care aduce mai nimic, s-ar investi în cultură şi mai ales în cinematografi