Nimeni nu ştie nici acum exact cum anume au reuşit dacii să transporte mii de metru cubi de piatră pe distanţe de zeci de kilometri pentru a-şi ridica cetăţile din Munţii Orăştiei. Cariera principală de calcar a dacilor este cunoscută de decenii, ca amplasament, însă cercetată mai deloc. MAGURA CALANULUI
Sursa: Remus Suciu
Măgura Călanului, un deal destul de înalt, acum pe jumătate împădurit, este locul din care dacii şi-au luat piatra pentru zidurile cetăţilor din Munţii Orăştiei. Acest fapt a fost dovedit şi prin cercetări geologice, la fel cum s-a dovedit că andezitul folosit în templele de la Sarmizegetusa Regia a fost adus în capitala lui Decebal de la o distanţă şi mai mare, mai precis de lângă Deva.
SUMARUL ARTICOLULUI CARIERA DACILOR, un loc înconjurat în mistere | GALERIE FOTOCariera dacilor 1Cariera dacilor 2Cariera dacilor 3Cariera dacilor 4Cariera dacilor 5Cariera dacilor 6Cariera dacilor 7Cariera dacilor 8
În ce priveşte transportul blocurilor de piatră, istoricii spun că dacii au reuşit performanţe mai însemnate decât cele ale egiptenilor, la momentul construirii piramidelor. De la Măgura Călanului până la Costeşti sunt 20 de kilometri, iar până sus, la Sarmizegetusa Regia, sunt aproape 40. Pentru transportul andezitului distanţa a fost şi mai mare, Deva aflându-se la 60 de kilometri de capitala regatului dac.
Specialiştii nu sunt însă de acord în ce priveşte modalitatea de transport a blocurilor de piatră: unii spun că acestea erau transportate doar iarna, pe sănii, alţii sunt de părere că transportul ar fi fost făcut şi vara, blocurile fiind trase peste „cilindri” de lemn puşi transversal în faţa bucăţii de rocă. Nici acum nu se cunosc traseele de transport, variantele fiind mai multe, datorită reliefului muntos din zonă.
O comoară culturală ignorată
Cariera de calcar de lângă oraşu