Desi regizorul filmului romanesc Pozitia Copilului, care tocmai a luat Ursul de Aur la Berlin, spune explicit ca "problema sociala e mai putin importanta", o parte a presei germane insista sa plaseze filmul, prioritar, in contextul "coruptiei din Romania". E un cliseu atat de folositor politic si impamantenit aici, care eticheteaza inca si inca o data, tarele societatii post-comuniste. Oricate eforturi ar face o tara din Est, din "fostul bloc", se pare ca tinicheaua relelor, printre care si coruptia, ii va atarna de coada mereu. Cu toate ca marea coruptie, ceva mai bine disimulata, e la ea acasa si in Vest.
Despre "premierea realitatii", printre care si "coruptia din Romania", scrie Zeit.de. Despre cinematografia din Europa de Est, care la Berlinale se prezinta cu povesti regionale, cu "destine singulare, care reflecta totodata problemele sociale ale unei intregi natiuni" scrie Spiegel.de. Critica din filme ar tinti sisteme intregi de valori: "elita puterii, ca in Child`s Pose; un sistem de valori religios, ca in impresionanta drama preoteasca In the Name of, a polonezei Malgorzata Szumowskas". Tot in categoria criticii sociale ar intra si filmul rusesc A Long and Happy Life, in regia lui Boris Khlebnikov, despre un tanar care vrea sa vanda ferma parintilor si sa se mute la oras, insa taranii din sat il conving sa pastreze vechiul colhoz, mai scrie Spiegel.
Filmul lui Calin Peter Netzer, Pozitia Copilului (The Child`s Pose), se bazeaza pe o poveste simpla, cu o complicata incarcatura psihologica. Barbu conduce masina prea repede si calca un baiat, care moare. Mama lui incearca, prin orice mijloace, chiar si cu bani, sa il scape pe fiul ei de pedeapsa. Mama e bogata si autoritara, fiul pare slab si mai degraba resemnat. Intr-un interviu luat regizorului roman la radioul german, prima intrebare care i se adreseaza este daca filmul sau tematizeaza