Toate cele trei companii aviatice românești au pierderi uriaşe și nu există nicio șansă să se redreseze în acest an crucial, în care se pregătește privatizarea Tarom. Şi supravieţuirea în viitor e problematică, în condiţiile unei pieţe dificile şi fără posibilitatea de a mai repara erorile grave de business din trecut.
Anul 2007 a fost ultimul an profitabil al operatorilor aerieni români. Un mediu extrem de competitiv, decizii proaste, dar și un dram de ghinion au făcut ca profitul să se transforme în pierderi insuportabile, iar durata de viața a companiilor să mai fie doar o chestiune de ani. Criza economică și-a pus amprenta pe profiturile giganților, aproape toți înregistrând pierdere pe rutele intraeuropene în această perioadă. Bilanțul s-a lăsat cu plus datorită zborurilor transcontinentale, singurele care au înregistrat creștere de două cifre în ultimii ani și, exact, minusul mare al operatorilor români.
Mai mult, avântul low cost i-a determinat să-și transforme companiile regionale în operatori cu costuri reduse. În aceste condiții, în cele mai fericite scenarii, doar măsuri extrem de bune și bine aplicate, implementate în zodia norocului, mai pot ridica de la sol companiile românești în 2013, anul în care se așteaptă privatizarea unui pachet de 20% a operatorului național.
Zbor împotriva curentului
Marile speranțe sunt pentru Tarom. Se vorbește despre o privatizare și rezultate bune ale managementului privat. Până una alta, Tarom și-a bugetat o pierdere de 186 de milioane de lei (aprox. 42,3 mil. euro) pe 2013. Ca o paranteză, în 2012, a fost bugetată o pierdere de 187 de milioane de lei, însă, la final de an, suma s-a ridicat la 243 mil. lei, o contribuție importantă având-o faptul că Finanțele nu au mai plătit pentru Airbus-ul cedat Administrației Prezidențiale. Mai mult, imaginea companiei a fost afectată