Timbrul de mediu va fi avizat astăzi de Guvern, prin ordonanţă de urgenţă, măsură care va încuraja importurile de maşini second-hand şi va pune în pericol afacerile producătorilor de maşini noi.
Noua taxă auto, redenumită acum timbru de mediu, urmează să fie aprobată de Guvern în şedinţa de astăzi, prin ordonanţă de urgenţă, urmând să fie aplicată imediat cu publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial.
Principalele schimbări aduse de timbrul de mediu indică o ieftinire semnificativă la înregistrarea maşinilor vechi şi foarte vechi (non-euro) şi o scumpire uşoară a înmatriculării de maşini noi. Mai exact, timbrul de mediu vine cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Premierul Victor Ponta a declarat săptămâna trecută că, pentru prima dată, vor exista prime acordate de stat persoanelor care înmatriculează maşini electrice sau total nepoluante.
România, o nouă Bulgarie
Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Toate acestea vor avea ca efect o relaxare fără precedent a presiunii fiscale pe comerţul cu maşini vechi, care va transforma România într-un magnet pentru rablele din mai multe ţări europene, arată specialiştii.
„Noua formulă va prelungi durata de viaţă a rablelor. Este bizar că taxa pentru maşini vechi este foarte mică în comparaţie cu cea pentru maşinile Euro 3, 4 sau 5. Este poate justificat prin faptul că maşinile vechi au o perioadă mai scurtă de funcţionare, dar nu am văzut români care să renunţe aşa