Revista Jane’s publică în ultimul număr un articol referitor la problemele pe care le-ar putea avea Bulgaria, şi potenţial si Romania, în cazul unei achizitii din sursă unică, guvern-la-guvern, de avioane F-16 la mâna a doua.
Autorul articolului abordează şi excepţiile de la legislaţia UE în domeniu şi menţionează în mod expres că directiva în domeniul achiziţiilor militare va fi clarificată înainte de Summit-ul UE din decembrie 2013, pentru a nu mai lăsa loc de interpretari în domeniul achizitiilor de la guvern-la-guvern, Comisia Europeană considerând că este nevoie de clarificări în acest sens. Vă prezentăm în continuare acest articol publicat de prestigioasa revistă:
Obiectivul Bulgariei de a trece de la o achiziţie concurenţială de avioane de luptă la o achiziţie interguvernamentală de avioane F-16, dintr-o singură sursă, ar putea intra în conflict cu normele de concurenţă ale Uniunii Europene – chiar dacă directiva UE referitoare la achiziţiile din domeniul apărării permite o astfel de excepţie, au confirmat surse UE pentru IHS Jane.
Orice acţiune în justiţie ar depinde de felul în care sunt văzute acţiunile Sofiei, mai precis dacă acestea sunt văzute ca o încălcare a directivei, au mai spus sursele.
Curtea Europeană de Justiţie
„Dacă s-ar întâmpla acest lucru, nici măcar Comisia Europeană nu ar putea să îl oprească imediat”, a declarat pe 4 februarie un reprezentat al European Defence Agency (EDA). „Problema ar trebui ridicată la nivelul Curţii [Europene] de Justiţie, care să decidă.”
Un membru al Parlamentului European (PE), ce lucrează pe probleme ale politicii de apărare şi colaborează îndeaproape cu Comisia Europeană, o spune mai direct. „Această derogare este o potenţială lacună [a directivei]; este adevărat. Însă concluzia noastră este că totul se reduce la posibilitatea existenţei unei competiţii. O vânzare interguver