Românii întocmesc aproximativ 45.000 de reclamaţii pe an atunci când li se încalcă drepturile de consumatori, acest număr poziţionând ţara noastră printre ultimele locuri în Uniunea Europeană în această problemă, a declarat, ieri, Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor (ANPCPPS România). Din totalul reclamaţiilor, cele mai multe fac referire la telefoane mobile, electrocasnice şi produse din zona IT. Sorin Mierlea a declarat: "România se află pe locul 25 din 27 la nivelul anului 2011 în privinţa numărului de reclamaţii legate de protecţia consumatorului. Din păcate, exerciţiul acesta de a face o sesizare sau plângere le este străin românilor".
Marea Britanie, Germania şi Belgia ocupă primele trei locuri în topul ţărilor ai căror cetăţeni depun plângeri legate de protecţia consumatorului.
Sorin Mierlea a mai spus că dacă clienţii ar respecta câteva reguli de bază, problemele legate de protecţia consumatorului ar putea fi evitate. Oficialul ANPCPPS România recomandă consumatorilor să verifice termenele de valabilitate ale produselor, să solicite bonul fiscal şi, în cazul apariţiei unor probleme, să acţioneze în justiţie furnizorul produsului sau serviciului, nefiind percepute taxe judiciare sau de timbru. În România există peste 10 entităţi care se ocupă cu protecţia drepturilor consumatorilor, fapt care explică parţial numărul redus de plângeri depuse de clienţi, cifrate la câteva mii anual. "Nu cred că agenţii economici sunt speriaţi de autorităţile sau instituţiile care apără drepturile consumatorilor. Agenţii economici nu se sperie de stat pentru că amenzile sunt reduse. Agentul economic se sperie doar dacă vânzările se vor reduce din cauza unei reclame negative", a spus Mierlea.
Şeful ANPCPPSR a afirmat că mai mult de 50% din problemele legate de protecţia consu