Scandalul cărnii de cal vândute drept carne de vită a pus pe jar întreaga Europă. Dincolo de încrengăturile complicate ale unei afaceri trasnfrontaliere cu ramificații dubioase, un lucru este foarte clar: imaginea României va avea de suferit. Cei mai afectați vor fi producătorii locali, care riscă să-și piardă credibilitatea pe piața comunitară
România nu este o țară mare exportatoare de carne pe piața internațională. La carne de cal stăm totuși ceva mai bine (locul cinci la nivel european) decât la carne de vită: Nu vorbim însă de valori foarte mari, ci doar de aproximativ 13 milioane de euro. Scandalul din ultima săptămână ar putea aduce însă pierderi importante producătorilor de carne autohtoni, care oricum își fac loc cu greutate pe piața UE. Și nu doar atât, analiștii din piață se tem de o eventuală reticență a consumatorilor, în special din Marea Britanie, față de produsele românești. În 2011, de exemplu, criza generată de epidemia E.coli a adus producătorilor locali pierderi de circa nouă milioane de euro. „Cel mai probabil, efectele se vor vedea cam peste o lună. Bănuiesc că, o vreme, România nu va mai livra carne de cal. În plus, producătorii vor avea costuri suplimentare pentru efectuarea testelor ADN pe produse“, susține Sorin Minea, președintele Romalimenta.
În piață, există o mare îngrijorare, nu doar pe plan local, ci și la nivel european, determinată și de „încetineala“ cu care se lămuresc lucrurile. Între timp, în Marea Britanie, consumatorii au început să evite produsele procesate, iar o treime dintre ei au renunțat deja să le mai cumpere.
Mafia cărnii
După ce toată lumea a arătat cu degetul spre România, în urma acuzațiilor formulate de francezii de la Spanghero la adresa unor furnizori români, ale căror nume nu au fost indicate, desfășurarea evenimentelor a luat o întorsătură neașteptată, Spangher