Piaţa auto din Europa a înregistrat din nou o scădere în luna ianuarie. Asociaţia Europeană a Constructorilor de Automobile vorbeşte chiar de cea mai proastă lună ianuarie din 1990 încoace. Specialiştii apreciază că în cel mai bun caz, lucrurile se vor ameliora de anul viitor.
Pe ansamblul Uniunii Europene, înmatriculările de maşini noi au scăzut pentru a 16-a lună consecutiv, cu 8,6%, luna trecută. Doar ceva mai mult de 885 de mii de maşini noi au fost puse în circulaţie în cele 27 de ţări UE, 918 milioane, dacă adăugăm şi Islanda, Norvegia şi Elveţia. E vorba de cel mai prost debut de an din 1990 încoace, spune Asociaţia Europeană a Constructorilor de Automobile.
Cum se explică acest lucru, aflăm de la Bertrand Rakoto, specializat în sectorul auto: "Motivele sunt numeroase, în primul rând conjunctura economică este destul de dificilă, se vede că indicatorii economici sunt în scădere. Acest lucru nu încurajează nici investiţiile particularilor în maşini şi nici cele ale firmelor, care dau afară oameni şi nu-şi mai înnoiesc flota auto. Apoi, din 2012 încoace, nu mai avem practic nici un efect al programelor tip "Rabla", care au dispărut peste tot, cu excepţia Spaniei, unde s-a reintrodus recent. Pentru Europa, anul 2013 va fi deci mai slab decât 2012, va fi un an greu pentru constructori, dar şi pentru reţelele de distribuţie. Indicatorii economici nu par să se amelioreze, aşa că 2013 riscă să fie cel mai slab din istorie".
În ciuda acestui bilanţ negru, situaţia e diferită de la o ţară la alta. În Marea Britanie, de exemplu, piaţa auto o duce foarte bine, e în creştere cu peste 11%. Se înmulţesc maşinile şi în Polonia şi Portugalia. În Italia, în schimb, piaţa scade puternic, cu 17 procente, în Franţa diminuarea e de 15%, în Spania, de aproape zece procente, iar în Germania, de aproape 9%. Cu toate acestea, constructorii germani de maşini de