Noua taxă auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, a fost aprobată. Costurile pentru înmatricularea autovehiculelor vor creşte, în medie, cu circa 10 la sută faţă de valorile vechii taxe în cazul maşinile Euro 4 şi Euro 3, dar vor scădea, în schimb, între 60 şi 90 la sută pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Prin noul timbru de mediu se impune mult mai clar principiul “poluatorul plăteşte”.
Timbrul de mediu se calculează, în principal, în funcţie de emisia de dioxid de carbon înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare. Până acum, în formula de calcul domina capacitatea cilindrică, emisiile de poluare contând doar 30 la sută.
Pentru maşinile vechi noua taxă va fi mai redusă, pe motiv că aceste autovehicule au o durată mai mică de funcţionare şi astfel poluează mai puţin timp. Conform noii formule de calcul, suma de plată va micşorată cu 60 de procente pentru maşinile Euro 2, cu 80 la sută pentru Euro 1 şi cu 90 la sută pentru non-euro. Taxa pentru Euro 3 şi Euro 4 va avea o valoare mai mare cu 10 până la 15 la sută faţă de nivelul vechii taxe. Valoarea va rămâne aceeaşi pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşinile hibride şi electrice nu se plătit nimic.
Pe de altă parte, noul timbru de mediu aduce o taxare diferenţiată majoră între maşinile cu motoare diesel şi cele pe benzină, situaţie care devine problematică doar pentru vehiculele ale căror emisii de CO2 sunt trecute în cartea de identitate. Practic, automobilele cu motoare diesel vor avea un timbru de mediu cu un cuantum mai mare.
Noile sume de plată la înmatricularea maşinilor vor intra în vigoare începând cu data de 6 martie, la 15 zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Pentru a asigura aplicarea rapidă a noii taxe, proiectul a fost avizat prin ordonanţă de urgenţă, nu prin proiect de lege.
Cine plăteşte timbrul de mediu