Turbogiraţia este o soluţie depăşită. La ore de vârf, ambuteiajele se ţin lanţ, iar dacă până şi localnicii se descurcă greu, străinii nu mai au nicio şansă. Municipalitatea vrea să pună capăt situaţiei prin construirea unui pasaj subteran care să lege Podul Dacia de Palatul Finanţelor.
"Pasajul va degreva circulaţia prin cel mai important punct de conflict din Oradea, care este intersecţia străzii Cele Trei Crişuri cu Calea Mareşal Averescu şi cu Calea Clujului", spune viceprimarul Mircea Mălan.
Sub pământ SRL
Soluţia fluidizării circulaţiei din Centrul Civic prin construirea unui pasaj subteran nu este nouă. Varianta unui tunel lung de circa 200 de metri au dezbătut-o comuniştii încă din anii '80, a propus-o Consiliului Local viceprimarul Mihai Groza în 2006 şi a ridicat-o şi candidatul la Primărie Cseke Attila în 2012. Siliţi de împrejurări, toţi au lăsat-o însă baltă.
Estimată acum şapte ani la peste 7 milioane de euro, investiţia presupune mutarea magistralelor de apă şi termoficare, descărcarea de sarcini arheologice a fostei zone de bătălie de sub zidurile Cetăţii, hidroizolarea tunelului aflat la limita pânzei freatice şi construirea acestuia astfel încât să reziste trepidaţiilor provocate de garniturile de tramvai care trec pe deasupra. Un adevărat coşmar ingineresc...
Primărie, caut finanţare!
Cea mai mare provocare o reprezintă însă finanţarea. Pentru că bugetul local e grevat de rate şi cheltuieli de mult programate, Primăria ia în calcul varianta atragerii de fonduri europene. "Vom comanda studiul de fezabilitate al lucrării pentru a scrie un proiect pe care să-l putem depune imediat după deschiderea noului ciclu bugetar al Uniunii Europene, pe 2014-2020", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto).
Teoretic, proiectul ar avea şanse la finanţare pe una dintre axele de transport, reabilitare urbană sau dezvoltarea turi