Ce faci cand se strica produsul, cumperi altul sau il repari? Retailerii afirma ca o garantie de doi ani depaseste, in ziua de azi, ciclul mediu de viata al unui gadget, in timp ce autoritatile incearca sa educe consumatorii cu privire la drepturile lor.
Peste 35% dintre plangerile inregistrate de Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor se refera la garantii. Sa fie acest lucru cauzat de slaba informare a consumatorilor sau inca exista o problema legislativa la noi in tara?
Iata o intrebare la care au incercat sa raspunda reprezentantii ai mediului de afaceri, dar si ai autoritatilor, in cadrul unei discutii privind drepturile consumatorilor.
“Consumatorul roman are aceleasi drepturi ca orice consumator european. Trebuie totusi facem o precizare: fiecare stat are dreptul sa isi stabilieasca o legislatie care sa fie cel putin la nivelul celei din Uniunea Europeana”, a declarat Mihai Meiu, director in cadrul ANPC.
Cu toate acestea nu putem vorbi la nivel european de o garantie uniformizata, care sa fie valabila in toate statele membre. Garantia este nationala si data in conformitate cu legile fiecarui stat.
In cazul in care clientul este nemultumit de produs va intervini legislatia nationala, arata ANPC.
“Consumatorul are dreptul sa returneze produsul la inlocuirea acestuia sau la solicitarea contravalorii lui. In ce ordine? Aici intervine o problema. In Romania, cel care stabileste ordinea este producatorul. In functie de costurile acestuia, el va decide daca produsul se inlocuieste, se repara sau cumparatorul primeste contravaloarea. Consumatorului trebuie sa i se rezolve problema, dar producatorul va hotari cum”, mai spune Mihai Meiu.
Cele doua tipuri de garantii ale produselor: legala si comerciala
Garantia legala inseamna ca majoritatea produselor pe care le cumpe