Deși au trecut doi ani de la desființarea carnetelor de muncă, sunt persoane care încă mai așteaptă să le primească de la angajatori. Mulți se tem că acestea s-au pierdut. Ce s-a întâmplat cu ele?
Consultanții Accace, unul dintre jucătorii din zona serviciilor de outsourcing și consultanță, spun că multe carnete nu sunt în prezent la Casa de Pensii pentru scanare, ci au fost returnate Inspectoratelor de Muncă din lipsa resurselor pentru a finaliza prelucrarea și scanarea datelor, așa cum prevede legea. Deși în prezent nu ar mai trebui să existe discuții privind prelucrarea, scanarea sau termenul de predare a carnetelor de muncă, iată că, la doi ani după desființarea oficială a acestora, consultanții atrag atenția că discuțiile continuă.
Povestea începe în 2005, când hotărârea nr. 1768 stabilește obligația preluării din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 01.04.2001 și predarea lor către casele de pensii în vederea prelucrării. S-a estimat atunci o perioadă de doi ani necesară prelucrării datelor, timp în care Casele de Pensii urmau să colaboreze cu Institutul Național de Cercetare Științifică în Domeniul Muncii și Protecției Sociale. În 2008, când ar fi trebuit ca procesul de prelucrare să se apropie de final, autoritățile revin asupra hotărârii din 2005 printr-un nou act: hotărârea nr. 1.413 care prelungește termenul de prelucrare a datelor și adaugă procesul de scanare.
Un an mai târziu, se extinde din nou termenul final de prelucrare a carnetelor cu încă un an, până la 30 septembrie 2010.
Această ultimă prelungire a fost însă de așteptat având în vedere că prin Ordonanța de urgență nr. 148/2008 care modifică legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, s-au stabilit următoarele:
· Vechimea în muncă se dovedește cu înscrierile din carnetul de muncă