Elevii din ultimul an de gimnaziu și-au exprimat opțiunile pentru liceu. Unele dintre opțiuni depășesc nivelul lor de pregătire.
Admiterea în liceu este un prag pe care părțile implicate în educație vor să-l treacă cu bine. Interesele sunt total diferite. Școala vrea cât mai mulți elevi la liceu, pentru a nu-și știrbi prestigiul sau, chiar, pentru a nu pune lacăt pe poartă. Dascălii nu vor să fie arătați cu degetul, iar părinții vor să le facă un rost copiilor.
În schimb, copiii au mari probleme în autoevaluare. “Pretențiile unora sunt mari, dar nu au cu ce le atinge”, spun mai toți profesorii care lucrează la sate. Câteva ședințe cu părinții și elevii făcute de directorii școlilor au vrut să lămurească încotro se vor orienta adolescenții după absolvirea clasei a VIII-a.
Stau cu ochii în carte, dar notele sunt proaste
Din cei 63 de elevi de clasa a VIII-a din satele Oniceni și Solca, niciunul nu a spus că nu merge la liceu. “Fiecare părinte crede că al său copil este cel mai bun. Ne spun că toată ziua stau cu ochii în carte. Niciunuia nu-i vine a crede când îi spunem contrariul. Abia când le arătăm tezele înroșite și cu note proaste își dau seama că propriii copii își fură singuri «căciula»”, a spus profesorul Dan Vântu, directorul Școlii Oniceni.
Alegerea unei opțiuni este o adevărată aventură. “Noi le sugerăm părinților că ar fi bine să-și orienteze copiii spre liceele tehnologice și, mai cu seamă, spre cele aproape de domiciliu, de la Valea Ursului sau Negrești, și care sunt accesibile lor. Unii dintre părinți ne spun că îi văd pe copii la Colegiul Național «Roman-Vodă» și de aici începe munca de lămurire cu părinții. Colegii mei încearcă să le explice ce așteptări au profesorii dintr-un liceu teoretic și că nu ar putea face față nivelului ridicat pe care aceștia îl cer”, spune directorul Dan Vântu.
Niciu