Guvernul discută în şedinţa de marţi un proiect de Ordonanţă de Urgenţă privind timbrul de mediu pentru maşini. Acesta va înlocui taxa plătită de la începutul acestui an şi înseamnă, din informaţiile de până acum, o majorare medie cu zece procente a sumei pentru maşinile Euro 3 şi 4.
Ideea de la care porneşte noul document guvernamental este că "poluatorul plăteşte". Asta înseamnă că suma datorată statului va fi calculată de acum înainte plecând de la emisiile generate de autovehicul. În principal e vorba de cantitatea de dioxid de carbon rezultată din arderea combustibililor, luată în calcul în întregime pentru timbru, faţă de numai 30% în legea încă în vigoare, aşa cum e înscrisă în cartea de identitate a maşinii sau în documentele de omologare.
Concret, vorbim de o creştere în medie de circa zece procente a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro. Taxa va rămâne la aceleaşi valori pentru maşinile Euro 5, în timp ce pentru cele cu motoare Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic. Timbrul de mediu va fi aplicat numai maşinilor tip M1, destinate transportului de persoane care au, în afara conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune, nu şi celorlalte tipuri de vehicule, precum tiruri, autocare sau microbuze, pentru care va fi achitată în continuare actuala taxă auto.
Timbrul va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere, dar nu şi în cazul tranzacţiilor civile (moştenire sau partaj). Noua taxă nu va fi plătită de persoanele cu dizabilităţi, dar va fi plătită la cumpărarea maşinilor de către instituţiile statului, cu excepţia serviciilor de Ambulanţă, Poliţie, Jandarmerie.
Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu. Prin introducerea aşa-numitului timbru d