Cea mai numeroasă minoritate din Roman și împrejurimi o reprezintă rromii, dar interesul pentru studierea limbii rromani este scăzut. Comunitatea elenă din Roman nu mai are școlari, dar filoelenii studiază limba greacă și își evalueză cunoștințele la olimpiadă. Rușii lipoveni învață limba maternă cu o profesoară din Republica Moldova.
Foto: Numai 20 de rromi din satul Izvoare s-au declarat ca făcând parte din această etnie
În fiecare an, pe 21 februarie se sărbătorește “Ziua Internațională a Limbilor Materne”. Proclamată de conferința generală UNESCO din 1999, “Ziua Internațională a Limbii Materne” promovează recunoașterea și utilizarea limbilor materne, protecția și revigorarea diversității culturale. În orașul Roman și împrejurimi conviețuiesc multe etnii, dar numai etnicii rromi studiază limba maternă în școli. Grecii din Roman reprezintă o comunitate restrânsă, care nu mai are populație de vârstă școlară. Cu toate acestea, limba greacă este studiată de cei care îndrăgesc cultura și tradiția elene. Rușii lipoveni au ocazia, de puțină vreme, să studieze limba maternă. Nu în școli, ci din bunăvoința unui dascăl venit din Republica Moldova.
Programe școlare există, cereri pentru studierea limbii rromani – nu
Inițiative destinate școlarizării rromilor au existat în țară din anii ’50. Programe și acțiuni concrete au apărut, însă, după 1990. Fostul ministru al Educației, Andrei Marga, a fost cel care a inițiat primul program destinat rromilor și a dat posibilitatea ca elevii acestei etnii să poată concura în universități pe locuri speciale. Mai târziu, programul educațional PHARE al Ministerului Educației a ajuns și în județul Neamț (2004 – 2007). Prin acest program, categorii defavorizate, în special rromi, au început să fie aduși la școală. Parteneriatele dintre Ministerul Educației și ONG-uri au avut efecte. În ultimii ani,