Profesorul Nicolae Ariton ne invită într-un sejur în Tulcea anilor 1960. Eşti invitat să vezi cum arăta gara fluvială acum cinci decenii. O clădire despre care se poate deduce că a fost construită în jurul anului 1890, dar despre care nu se ştiu foarte multe detalii.
Din punct de vedere arhitectonic, clădirea nu era cine ştie ce frumuseţe, spune profesorul Ariton. „Dar emana un aer de robusteţe şi soliditate, care a ajutat-o probabil să şi reziste timpului şi războaielor ce au trecut peste oraş“.
Începând din perioada interbelică, când s-a construit şi calea ferată, gara fluvială devine şi gară feroviară.
„Din acest moment, intervine în povestea noastră şi memoria personală, pentru că îmi aduc aminte, ca prin ceaţă, de o vizită în această clădire, prin anii 1965, din care mi-a rămas amintirea unei săli uriaşe de aşteptare, întunecată şi destul de sinistră pentru un copil de 5-6 ani“, mai spune profesorul Nicolae Ariton.
Fotografia făcută prin anii 1965, de pe un vapor, arată o gară fluvială şi feroviară, destul de ascunsă, dar din care ne putem da seama destul de bine unde era poziţionată. După cum se poate observa, aceasta era puţin mai jos de Casa sindicatelor, construită la rândul ei în anii 1960.
„Gara noastră era în plină faleză, ca să zicem aşa, aşa cum se poate observa şi din ilustraţie, în care se poate vedea clar cât de mult înainta calea ferată“, mai notează Ariton pe mistereledunarii.wordpress.com.