Piaţa auto ar putea suferi drastic odată cu intrarea în vigoare a timbrului de mediu, după ce guvernanţii au crescut această nouă taxă pentru maşinile Euro3 şi Euro4, printre cele mai comercializate în ultimii ani. Mai mult decât atât, noul timbru de mediu loveşte puternic în proprietarii de maşini diesel, dar favorizează hârburile. Cuantumul timbrului va sălta enorm în cazul maşinilor pe motorină, proprietarii maşinilor diesel urmând să plătească aproape dublu timbru de mediu faţă de “benzinare”.
Toate aceste schimbări vin odată cu intrarea în vigoare a timbrului de mediu. Taxele pentru înmatricularea maşinilor foarte vechi cu norme de poluare Euro1, Euro2 şi non-euro vor fi reduse cu până la 90 la sută, ceea ce va duce, cel mai probabil, la un import considerabil de hârburi.
Noua formulă de calcul a taxei de înmatriculare se bazează, în principal, pe emisiile de dioxid de carbon. Suma de plată va fi [(A x B x(100 - C)]/100, unde: A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menţionate în Cartea de Identitate a Vehiculului; B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/un gram CO2; C = cota de reducere a timbrului.
Ordonanţa stabileşte un cuantum diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motorină, având în vedere că emisiile poluante din pulberi sunt mult mai mari în cazul motorinei. Actul normativ nu face însă nici o diferenţă între maşinile diesel cu filtru de particule, care poluează mult mai puţin, şi cele fără această dotare. Noua formulă conduce la o creştere în medie cu 10 procente a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60 şi 90 la sută pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-Euro. Cuantumul taxei pentru maşinile mai învechite va fi mai mic decât cel actual pe motiv că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi că, astfel