Noua taxă auto, aprobată ieri de guvern prin ordonanţă, va intra în vigoare pe 15 martie. Aceasta facilitează achiziţia de maşini foarte vechi, ceea ce nu încurajează aproape deloc înnoirea parcului auto, spun producătorii Sursa: EVZ
Astfel, maşinile noneuro, euro 1 şi euro 2 vor achita la înmatriculare sau la prima vânzare taxe mult mai mici ca acum. Valoarea scade cu până la 90%. E vorba de maşini cu o vechime de 10 – 15 ani. Producătorii auto susţin că înnoirea parcului auto este descurajată. „Atât producţia auto, cât şi industria de creditare auto sunt descurajate prin această măsură”, a declarat pentru EVZ un producător auto.
În plus, noua ordonanţă loveşte destul de puternic în maşinile cu motorizări euro 3 şi 4, ponderea majoritară a maşinilor second hand cumpărate de români, şi pentru care taxa creşte cu 10- 15%. Deşi mai puţin poluante decât cele cu motorizări non euro, sau euro 1 şi 2, au fost taxate mai dur.
Motorina, taxată scump
Ordonanţa introduce şi măsuri de descurajare a poluării. Autoturismele diesel vor o plăti o taxă mai mare decât cele alimentate cu benzină. În cazul unor maşini vechi de 7-8 ani, diferenţa de taxă poate ajunge şi la 50%. Cu cât maşina este mai nouă, diferenţa scade.
O altă măsură antipoluare, dar care nu va avea mare impact în piaţă, este introducerea unui ecotichet, în valoare de 12.000 de lei, pentru maşinile electrice. Măsura va determina însă cu greu românii să le aleagă pe acestea în favoarea altor autoturisme, în condiţiile în care preţurile primelor sunt ridicate. În plus, sunt greu de alimentat. În ianuarie 2012 erau doar 10 maşini electrice în circulaţie.
Excepţiile
Timbrul de mediu nu se va aplica vehiculelor comerciale. Acestea vor plăti în continuare taxa de primă înmatriculare, ceea ce ridică o problemă importantă, spun reprezentanţii acestui segment. În formula de calcul a taxei de