Dacã ar fi sã ne întrebãm cât din condiţia de scriitor este opţiune şi cât asumare, nu putem sã nu ne gândim la cuvintele poetului american Robert Frost: „A fi poet nu este o profesiune, ci o condiţie”.
Scriitorul ieşean Ion Maria spunea într-un interviu acordat lui Petruţ Pârvescu: ,,Viaţa scriitorului este, în general, grea, plinã de necazuri şi renunţãri; aşa cã nimeni nu-şi alege de drag aceasta viaţã, ci este ales de ea. A fi scriitor nu este o alegere ci un destin pe care ţi-l asumi, pentru care optezi, ştiind bine ce presupune acesta. Cu mici excepţii, scriitorii trãiesc într-o sãrãcie pe care şi-o asumã conştienţi cã societatea nu este de partea lor, nu le recunoaşte valoarea şi nu le rãsplãteşte meritele, sacrificiile, dãruirea’’.
Scriitorul este un paria al societãţii, indiferent de coordonatele geografice sau sociale în care vieţuieşte, simpla sa trecere prin timp fiind unicã şi de necontestat datoritã obsesiei sale permanente de-a pãtrunde şi modela înţelesul cuvintelor, de a construi stãri şi a crea personaje sau a îmbrãca în artã tragismul condiţiei umane.
În cele mai multe cazuri, viaţa scriitorului este caracterizatã prin tristeţea golului imens dupã arderea sa în vederea actului unic al creaţiei – însingurarea faţã de oameni, care-l vor considera, cel mai adesea, nebun, renunţarea la o viaţã personalã.
Astãzi am citit despre sinuciderea tânãrului romancier american, David Foster Wallace, despre care binecunoscutul romancier japonez Haruki Murakami spunea în antologia ,,Birthday Stories’’:
,,Cred cã David Foster Wallace gândeşte în cifre dar scrie în cuvinte, pentru cã proza sa are o precizie matematicã, cuvintele succedându-se într-un şir logic, corect dupã toate legile universului. Forever Overhead nu face excepţie, şi descrie traseul unui bãiat tânãr de la bazin la trambulinã, în dupã-amiaza cal