Universitățile din toată lumea resimt, în ultimul timp, presiuni ale mediului extern, de naturi diferite, care le-au afectat numărul de studenți. Competiția globală internațională a crescut, iar, în ultimii ani, taxele de școlarizare au devenit puțin accesibile persoanelor cu posibilități financiare reduse de contextul crizei economice. Așadar, tot mai multe dintre universități depun eforturi mai mari să atragă aplicanți prin diferite metode, cum ar fi vizitele în orașele lor natale sau în apropierea lor, oferirea unor posibilități de finanțare mai aparte sau o grijă deosebită pentru studenți, manifestată prin tipurile de cursuri sau activități pe care studenții le întreprind.
Vizitele în orașele natale
Una dintre metodele folosite de universități este prezența la târgurile de educație internaționale, unde vin cât mai aproape de locul unde se află studenții, pentru a le facilita accesul la informații direct de la sursă. Sute de universități sunt prezente anual la RIUF, cel mai mare târg internațional de universități din Europa de Est. La ediția de primăvară a târgului sunt așteptate peste 40 de universități din peste 15 țări din lume. Evenimentul are loc în 3 orașe: București, Timișoara și Iași. Majoritatea instituțiilor de învățământ superior din străinătate au departamente dedicate pentru recrutarea studenților internaționali, ai căror reprezentanți călătoresc până la 40 de săptămâni (aproximativ 10 luni) pe an pentru a-și prezenta universitatea la târgurile de educație din lume. De cele mai multe ori, aceștia vor fi responsabili și de admiterea studenților pe care îi întâlnesc la târguri și sunt însoțiți de elevi români, ce pot povesti cum se vede universitatea prin ochii lor.
Posibilități de finanțare diverse
Fie că vorbim de învățământ finanțat de stat pentru cetățenii Uniunii Europene (în state precum Suedia, Danemarca sau Finland