Situaţia stă în felul următor: într-un clasament al contemporanilor adjudecaţi la licitaţiile de artă din România, sunt doar trei artişti în viaţă: Alexandru Bunescu - cel mai tânăr, n. 1988, Ion Mândrescu şi Ştefan Câlţia. Au companie selectă: Ţuculescu, Ciucurencu, Baba, Bernea. .. Dar vânzările nu sar de 35.000 de euro pentru vârful de cotă. Şi doar Bunescu a ajuns aici pentru că a fost cumpărat de un fond de investiţii în artă. Este o "tactică" prin care se poate ridica, uneori doar temporar, cota unui artist. De fapt, "temporare" sunt toate recordurile pe piaţa de artă. De obicei cresc, doar în România mai şi scad.
Dar şi Victor Brauner are vârful de cotă 700.000 de euro, dar ultima adjudecare, la Sotheby's Londra, a fost de doar 300.000 de euro.
Adrian Ghenie are 140.000 de euro licitaţi tot la Londra. Asta după ce a ajuns să lucreze şi să aibă ateliere la Cluj şi Berlin, cu studii serioase, severe şi deschise spre occident la Baia Mare şi Cluj.
Nu i-a fost uşor şi cred că nici acum nu îi este de fapt prea comod. Este, e drept, singurul pictor care apare cu două vânzări în top 10 artişti români contemporani vânduţi în lume. Este şi cel mai tânăr dintre aceştia. În România, în afară de PLAN B, galeria personală, nu l-a promovat mai nimeni. Nici atunci când a vândut la Paris cu peste 50.000 de euro. Probabil că foarte mulţi de fapt îl invidiază, îl critică dur, îi "pasează" tot felul de neajunsuri ale artei noi.
Acest pictor însă îşi vede de treabă. Lucrează, vinde, se promovează. Şi îi promovează şi pe alţi colegi tineri. De la Cluj a dat o direcţie pentru piaţa artei contemporane, mai mult decât au reuşit galeriştii şi casele de licitaţii la Bucureşti.
Alexandru Ghilduş a fost cel care a adus artiştii în viaţă la licitaţii. Dar până la apariţia Artmark nu s-a vorbit despre recorduri. Doar Mircea Roman are un succes "in corpore": în