Autorităţile publice locale sunt acuzate că nu au elaborat un studiu de oportunitate pe baza căruia să poată decide care dintre formele de gestiune a serviciului de salubrizare este cea mai indicată din punct de vedere al economicităţii, eficienţei şi eficacităţii.
Potrivit raportului Curţii de Conturi, contractele încheiate cu operatorii Serviciului public de salubrizare a municipiului Focşani nu au la bază strategia de dezvoltare pe termen mediu şi lung a acestui serviciu.
„Deşi au fost aprobaţi prin Regulamentul serviciului de salubrizare indicatori de performanţă, nu au fost stabilite ţinte de atins, în baza cărora să poată fi cuantificată calitatea serviciului prestat. Autorităţile publice locale nu au tratat cu atenţia cuvenită problema monitorizării serviciului, chiar dacă aceasta reprezintă o obligaţie şi un drept , conform legii. Procedura ,,Monitorizarea derulării contractelor şi urmărirea funcţionarii serviciilor comunitare de utilităţi publice” reglementează ca modalitate de monitorizare numai activitatea de control desfăşurată de către structura specializată fără însă a reglementa şi celelalte modalităţi care pot fi utilizate pentru monitorizarea serviciului", se arată în raportul Curţii de Conturi.
Mai mult decât atât, în perioada 2009-2011 nu au fost desfăşurate misiuni de audit privind modul de organizare şi funcţionare a serviciului de salubrizare a municipiului Focşani.
Inspectorii Curţii de Conturi reproşează că nu au fost stimulate mecanismele interne, în vederea obţinerii certificării calităţii de către operatorul Direcţia de Dezvoltare Servicii Publice.
„Colectarea selectivă a deşeurilor menajere, la producător, în vederea reciclării, este încă în fază incipientă, cu toate că legislaţia specifică prevede obligativitatea organizării şi funcţionării acesteia. Una dintre cauze este aceea că reciclarea de deşeuri, ca ve