Între discounturile ameţitoare de acum ale magazinelor high-end - de până la 70% - şi încrâncenarea din trecutul nu foarte îndepărtat a aceloraşi magazine, de a nu face promoţii pe motiv că ar putea avea efecte negative pentru imaginea lor, stă criza. Şi clienţii, care au renunţat la risipă
Mengotti, Emporio Armani, Coccinelle, La Perla, Zegna, Gucci. Pare o trecere în revistă a magazinelor de pe Calea Victoriei din Bucureşti, strada-reper a industriei de fashion de lux. E altceva: o listă de magazine care, discret, fără afişe în vitrină, oferă discounturi între 20% şi 70%. E drept, la colecţiile de toamnă-iarnă 2012. Nu înseamnă însă că nu sunt clienţi care să pretindă reducere inclusiv la achiziţionarea unui produs din colecţia de primăvară-vară 2013 a brandurilor - „S-a întâmplat adesea ca unii clienţi să pretindă reducere la achiziţionarea unui produs din colecţia nouă“, face o paranteză Camelia Tomoiagă, managerul magazinului de lenjerie de lux La Perla. Şi dacă ieşim de pe Calea Victoriei şi intrăm pe alte artere comerciale - Calea Dorobanţilor sau chiar în galeria The Grand Avenue, de la parterul hotelului Marriott -, aproape că nu există magazin de lux care să nu încerce să combată efectele crizei prin promoţii. Or, tocmai această politică era, până nu demult, respinsă răspicat de cei din industrie. Explicaţia schimbării de strategie: retailerii de lux, aparent protejați de un scut suficient de numeros de clienți înstăriți, au făcut o greşeală de calcul când şi-au întemeiat planurile de afaceri pe ideea că, indiferent că e criză sau nu, cumpărătorii de lux din România vor continua să cheltuie cam ca înainte. Nu numai că trei sferturi dintre vechii clienți au dispărut, dar și cei care au rămas cumpără mai puțin. Barometrul îl reprezintă, pe de-o parte, închiderile de până acum de magazine de lux pe bandă rulantă - pe catwalk-ul crizei nu mai defile