Cu o firmă de evaluare cu afaceri de peste 3 milioane de euro pe an acasă, Adrian Crivii a dat în toamna trecută Clujul pe Africa. Ca să urce pe Kilimanjaro. În urmă cu câteva zile, sponsorul de expediţie şi alpiniştii au adunat lumea în jurul unui ecran ca să împartă la un „coniac de Tanzania" secretul care te ajută să urci deasupra norilor, chiar fără să fii alpinist: "pole, pole".
Expediţia a fost pregătită de alpinişti: Octavian Andone, Vasile Cipcigan, Ciprian Pătraşcu, Ovidiu Raţiu, însoţiţi de această dată şi de unul dintre sponsori. Astfel, dacă până la Kilimanjaro, Crivii s-a implicat în expediţiile montane doar cu bani, expediţia din toamna trecută a testat-o la propriu.
Alături de alpinişti încercaţi şi ghizi a căror meserie de ani întregi este să urce şi să coboare muntele de 5.000 şi ceva de metri, omul de afaceri care conduce compania de evaluare Darian a descoperit secretul: "pole, pole". "Auzi tot timpul asta, de la ghizi. Înseamnă „încet, încet". Ăsta e secretul: ritmul. Trebuie să mergi încet, ca să îţi păstrezi bateriile", a aflat Crivii. Dacă ritmul de pe munte e diferit de cel urban, nici combusibilul de energie nu prea seamnănă cu meniul de acasă. "Ghizii o luau înaintea noastră şi în tabere ne aşteptau cu popcorn, lapte praf şi cacao", spune Cipcigan.
"Trebuie să înfrunţi trei bariere: una fizică, una fiziologică şi, cea mai dificilă, cea psihică. La un moment dat ajungi la 5.000 metri, capul e mare, picioarele grele, aerul s-a terminat şi te întrebi: oare ce caut eu aici?", aminteşte Crivii. Răspunsul vine tot de la munte: norii se văd altfel (îi cauţi în jos). Cu toate că aşezările arată "ca Turda în 1910", cu deficienţe majore de infrastructură, ghizii vorbesc engleză, traseul e fără urme de deşeuri, iar în taberele pentru odihnă amenajate pe drumul spre vârf cabanele au panouri solare. Şi Europa sportivă are embleme pe