Doi reputati profesori universitari ieseni ii taie elanul ministrului Relu Fenechiu. Astfel, Tiberiu Brailean si Vasile Cocris, profesori la Facultatea de Economie de la „Cuza”, sunt reticenti si nu cred ca autostrada Ungheni – Iasi – Targu Mures va fi construita prea curand. Asumata ca un proiect personal inca din 2001, construirea autostrazii reprezinta pariul lui Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor. „Am gasit solutia de finantare”, a anuntat el saptamana trecuta. Profesorii ieseni sunt insa mult mai rezervati.
Autostrada bibelou Potrivit proiectului, autostrada are aproximativ 300 de kilometri si urmeaza traseul Targu Mures – Ditrau - Targu Neamt – Iasi - Ungheni. Costurile initiale au fost estimate la 6,1 miliarde de euro, dupa care au crescut la 9 miliarde. Pretul ridicat face improbabila realizarea unui parteneriat public - privat. „Din Romania nu exista nimeni cu o asemenea capacitate. Sa presupunem ca se va gasi un partener strain, care sa aiba acesti bani. Daca va veni, el va veni dupa profit, nu pentru prietenie cu oficialii romani. Asadar, va impune taxa de autostrada pentru a-si amortiza investitia. Daca luam in calcul 50 de ani pentru amortizare, ne dam seama ca taxa de autostrada va fi mare, datorita costurilor ridicate de construire. In aceasta situatie, romanii vor cauta alte rute si nu vor circula pe autostrada. Riscam sa o construim si sa ne uitam la ea”, a explicat profesorul Vasile Cocris, fost decan al FEAA.
Interesul strategic Si profesorul Tiberiu Brailean este sceptic. „Acestea sunt proiecte trambitate si parasite in fiecare an. Se poate face doar ca proiect european, dar eu nu-i vad in stare pe politicienii nostri de asta. Germanii au interes pana la Odessa, ungurii sunt si ei interesati. La fel si moldovenii si ucrainenii. Politic trebuie facut un consortiu, in care sa fie atras eventual un grup puternic german sau aust