Galerie Foto
Trebuie să cunoşti muzica oraşului în care trăieşti dacă vrei să-ţi faci oraşul “acasă”. Sunt acasă în München şi datorită Filarmonicii şi a concertelor sale. Îmi amintesc cu candoare de acea seară de vară în care, alături de prietenii mei de la TVR Cultural de odinioară, Cătălin Sava şi Marin Gabudean, stăteam pe treptele sălii Gasteig şi priveam pultul dirijorului. Sala era goală. Era înainte de concert. Fotolii roşii. Ne gândeam la faptul că acolo, la acel pult, stătuse cândva, 17 ani, Sergiu Celibidache. Paul Müller, intendentul Filarmonicii din München, ne vorbise, într-un interviu, despre Sergiu Celibidache cu atâta fascinaţie, încât eram toţi trei încă încătuşaţi în cuvinte. Paul Müller, intendentul Filarmonicii, este cel care aduce la München în numai doi ani doi dirijori de renume: Lorin Maazel (2012-2015) şi Valery Gergiev (2015-2020). Şi cel care va aduce şi Filarmonica – Munchner Philharmoniker – la Bucureşti, la Festivalul George Enescu.
Una dintre cele mai importante noutăţi culturale ale anului – şi anul este încă atât de tânăr – este numirea dirijorului Valery Gergiev ca dirijor-şef al Filarmonicii München, din 2015. O parte a presei s-a bucurat, o parte şi-a exprimat îndoiala că el ar fi potrivit pentru Filarmonica din München. Cum aţi răspunde laudelor şi cum aţi spulbera îndoielile?
Eu nu am nici o îndoială că el este cel mai potrivit pentru noi. Este o şansă enormă să-l aducem pe Valery Gergiev (foto, n.n.) la München şi să ne fie, din 2015, dirijor-şef. Este bine că oamenii discută, sunt ultimul care ar afirma că aceste controverse l-ar deranja. Există în presă argumente şi contraargumente, însă discuţia din presă se poartă la un nivel înalt şi care, la urma urmei, este numai pentru o cauză, şi anume aceea a muzicii. Adevărul însă nu îl găsiţi în birou sau în presă, ci pe scenă, acolo unde se naşte muzica. Anul trecut