CAS dă lunar asiguraţilor mii de adeverinţe care atestă calitatea de asigurat, deşi dovada se poate face la furnizorii de servicii medicale doar accesând baza de date.
Pacienţii care se adresează unui furnizor de servicii medicale sunt, nu de puţine ori, puşi pe drumuri inutil pentru obţinerea adeverinţei de asigurat. Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate eliberează lunar mii de astfel de adeverinţe, deşi mulţi dintre pacienţi n-ar avea nevoie. Fiecare furnizor de servicii medicale (medic de familie, spital, medic specialist din ambulatoriu, furnizor de dispozitive medicale etc.), care are în cabinet un calculator conectat la Internet (iar de la începutul anului a devenit obligatoriu, pentru eliberarea reţetei electronice), poate consulta baza de date cu persoanele asigurate şi poate verifica, tastând codul numeric personal al pacientului, dacă acesta este cu plata asigurărilor la zi. Dacă da, i se oferă serviciul, dacă nu, printează rezultatul interogării bazei de date şi, cu această hârtie, pacientul este rugat să meargă la CJAS pentru o adeverinţă de asigurat. Asta dacă pacientul nu poate prezenta un alt document care dovedeşte că este asigurat (carnet de elev sau student, certificat de naştere - pentru copii, cupon de pensie, cupon de şomaj etc.). Doar că acest parcurs nu este urmat aproape niciodată. Aşa se face că numai luna trecută CJAS a eliberat peste 5.600 de adeverinţe de asigurat şi alte aproape 2.000 până la mijlocul lunii februarie, plus alte mii de vize puse pe adeverinţe cu care salariaţii s-au prezentat de la angajator.
„Noi am transmis şi verbal, în cadrul întâlnirilor cu furnizorii de servicii medicale, dar şi în scris, că nu este nevoie de aceste adeverinţe, dacă persoanele se regăsesc în baza de date, însă oamenii s-au obişnuit să se acopere de hârtii. E adevărat, în lege se spune că dacă vin pentru a obţine o adeverinţă, trebu