Toate bufniţele este cartea în care Filip Florian, scriitorul atât de ataşat fantasmelor trecutului, se apropie cel mai mult de prezent. „Istoria“ unuia dintre protagoniştii acestui roman – Luci, un puşti dintr-un orăşel montan, reeditând, în termenii lui G. Călinescu, „copilăria copilului universal“ – începe în 2000, anul eclipsei, într-o iarnă când, imediat după Anul Nou, „norocul a picat din cer“, odată cu o zăpadă ca din basme (graţie căreia „strada şi gardurile au dispărut“, iar „maşinile au ajuns un fel de balene albe, adormite“) şi urcă până foarte aproape de noi, până prin 2012 – anul apariţiei cărţii. Sau, ca să intrăm, în fine, în logica acestei istorii, până la momentul când personajul-narator, băiatul care ar fi vrut să poată vedea „ca bufniţele, în beznă, dincolo de forme şi contururi“, umple cu însemnări un caiet – „am înşirat de-a valma cuvinte şi am amestecat poveşti“ –, caligrafiind pe copertă, în final, chiar titlul romanului semnat de Filip Florian. Trucul narativ nu este, desigur, prea nou, însă nu „noutatea“ contează în această carte despre magia poveştii şi a povestirii. Dimpotrivă.
Se întâmplă, aici, ceva oarecum straniu (şi autorul scoate efecte extraordinare din această stranietate – magistral întreţinută): anume că într-o proză despre o copilărie ce se consumă la începutul mileniului al treilea, în plină nebunie hi-tech, atmosfera păstrează mult din calmul „patriarhal“ al unor decenii revolute şi dintr-o fermecătoare, în felul ei, nepăsare a Provinciei faţă de isteria sincronistă a civilizaţiei vitezei. Până şi prezentul capătă în cartea lui Filip Florian patină de vechime. Orăşelul montan imaginat de autor trăieşte în ritmuri cvasi-sadoveniene, într-o obstinată atemporalitate, în mijlocul unei naturi încă nu de tot îmblânzite, nu reduse încă la tăcere de civilizaţie. Într-un asemenea loc (al refugi