Disputa teritorială dintre China și Japonia este cel mai urmărit conflict diplomatic din acest moment. Dacă această dispută ar escalada într-o confruntare militară, conflictul ar avea consecințe grave și nebănuite asupra comunității internaționale.
Disputa teritorială dintre China și Japonia nu reprezintă ecoul unui conflict istoric mai vechi, cum am fi tentați să credem la prima vedere. Într-adevăr, de-a lungul istoriei, relația sino-japoneză nu s-a numărat printre cele mai pașnice, apogeul conflictelor bilaterale fiind atins în perioada 1931-1945, când Japonia a ocupat o parte a teritoriului chinez. Însă conflictul asupra insulelor Senkaku / Diaoyu reprezintă un simptom al ascensiunii politice și economice contemporane a Chinei. Beijingul a renunțat la dictonul reformatorului Deng Xiaoping „nu face valuri, ci realizează ceva“, care, tradus în practică, înseamnă o prezență relativ scăzută pe scena politică internațională, concomitent cu dezvoltarea sa economică. Jiang Zemin a amendat oficial acest principiu în 2009, transformându-l în „fii discret, dar realizeză ceva cât mai activ“.
Această schimbare de optică reflectă un nou ethos politic chinez, alimentat în parte de progresele economice din ultimii ani. China a reușit, timp de 30 de ani, să mențină o rată medie anuală de creștere economică de 9 procente, devenind a doua economie a lumii și reușind să reducă decisiv decalajele economice în raport cu Occidentul și vecinii săi asiatici. Performanța economică a sporit încrederea politică a elitei de la Beijing și a determinat sporirea prezenței pe scena internațională a Chinei. Valul de prosperitate economică este transformat treptat în putere politică și militară, prin reformarea și modernizarea forțelor armate chineze. China ocupă al doilea loc în topul global al cheltuielilor pentru apărare, fiind depășită doar de SUA, i