Companiile şi consorţiile care vor să construiască cel mai dificil tronson al Autostrăzii A3 mai au doar două zile la dispoziţie pentru a-şi depune ofertele. Aceasta este a treia încercare de a concesiona lucrarea, după tentativele din 2004 şi 2010.
Miercuri, 27 februarie, la ora 11.00, expiră termenul până la care se mai pot depune oferte pentru construcţia Autostrăzii Comarnic-Braşov. Licitaţia este reluată după ce, în 2010, consorţiul Vinci-Aktor, care câştigase aceeaşi competiţie, a renunţat la executarea lucrărilor din cauză că nu a găsit finanţarea necesară.
Mai lungă şi mai ieftină
Dacă în 2010 tronsonul de Autostradă Comarnic-Braşov ar fi trebuit să aibă 55 de kilometri şi s-a estimat că va costa 4,7 miliarde de euro, acum este prezentată în draftul de contract cu 58 de kilometri şi un cost total de 5,3 miliarde de lei, adică mai puţin de 1,2 miliarde de euro. Ceea ce înseamnă puţin peste 20 de milioane de euro per kilometru, faţă de estimarea anterioară de 25,8 milioane de euro per kilometru. Chiar şi aşa, acest tronson va fi unul dintre cele mai scumpe din UE, în condiţiile în care standardele actuale de cost impun o limită de 8,6 milioane de euro per kilometru, cu posibilitatea de a depăşi cu cel mult 15% preţul final.
Costurile ridicate sunt cauzate de faptul că viitoarea construcţie se va face pe un teren muntos, care presupune lucrări de artă şi inginereşti extrem de scumpe. Potrivit descrierii iniţiale, prevăzută în proiectul de contract, tronsonul va avea 18 tuneluri rutiere în lungime totală de aproape trei kilometri, şi 53 de poduri şi viaducte. Pe întreaga sa lungime, autostrada va avea câte două benzi pe sens plus una de urgenţă şi o lăţime totală a părţii carosabile de 14 metri. Dacă înălţimea utilă a tunelului va fi de 4,5-5 metri, constructorii vor avea de săpat în munte volume care cer costuri de peste 10