I se spunea “Dubaiul Chinei”: o mulţime de zgârie-nori ridicaţi pe o insulă artificială în mijlocul mării tropicale, o expresie a boomului imobiliar fără precedent ce a cuprins China în ultimii ani. Însă în doar câteva luni preţurile proprietăţilor de pe Insula Phoenix, de lângă staţiunea Sanya, s-au prăbuşit, trădând fragilitatea unei economii neechilibrate.
Pe insulă încă se lucrează: un hotel de “şapte stele”, despre care autorităţile turistice locale spune că va fi un competitor important la titlul neoficial de “a opta minune a lumii”. Însă peste tot în jur este linişte, şi dacă n-ar fi cei câţiva lucrători cu jachete portocalii şi o coloană de Porsche-uri, ai putea crede că insula este părăsită. Nu demult, era bătaie pe apartamentele de aici, însă odată cu scăderea cererii globale pentru produsele chineze mulţi dintre oamenii de afaceri care au proprietăţi aici încearcă să le vândă pentru a face rost de lichidităţi.
În 2010, metrul pătrat construit pe Insula Phonenix se vindea cu în jur de 6.500 dolari. Acum sunt oferte şi cu sub 3.000 dolari pe metrul pătrat. “Tocmai m-a sunat cineva disperat să vândă”, spune Sun Zhe, un agent imobiliar local. “Fie că vorbim de jucării sau de haine, piaţa de exporturi este foarte slabă. Proprietarii au nevoie rapid de capital şi vor să vândă apartamentele imediat. Simt criza financiară în totată intensitatea ei”, mai spune Sun.
Cifrele oficială arată o creştere a exporturilor Chinei cu 8% anul trecut, însă vânzările în Europa au scăzut cu aproape 4%. În acelaşi timp, creşterea salariilor în China înseamnă reducerea profiturilor pentru producătorii chinezi care mai au în plus şi problema concurenţei din alte ţări emergente. Ani de zile, oamenii de afaceri chinezi, care au avut oportunităţi de investiţii limitate şi au primit dobânzi reduse la depozitele bancare din băncile de stat chineze