La pachet cu păstrarea clasei a IX-a la liceu, ministrul Educației, Remus Pricopie, a propus și eliminarea probei transdisciplinare din examenul de Evaluare Națională, programată să intre în vigoare din 2016. O măsură care, potrivit fostului ministru Daniel Funeriu, ar “lua copiilor șansa de a se conecta la realitate”și i-ar transforma în mici “roboței de rezolvat probleme”. Sursa: Foto: Vlad Stănescu
Pe scurt, eliminarea probei transdisciplinare din evaluarea finalului de ciclu gimnazial ar anula obligativitatea examinării la materii precum biologia, fizica sau chimia.
Fostul ministru al Educației,Daniel Funeriu, explică pe blogul său efectele unei astfel de decizii.
“În primul rând, elevii vor avea în programă materii al căror conținut, că e atractiv sau nu, că e învățat sau nu, nu contează. Materii a căror însușire nu se verifică prin examen. Oricât de atractivă va fi programa de biologie sau fizică, ea nefiind testată, elevii nu și-o vor însuși. Se va crea o ”programă paralelă”, copiii vor învăța doar la materiile din care ”se dă examen”. Ei vor deveni mici ”roboței de rezolvat probleme”, fără legătură cu realitatea”, crede Funeriu.
Acesta mai arată și că elevii vor întâmpina greutăți în a face conexiuni între ceea ce învață la școală și viața reală.
“În al doilea rând, eliminând examenele transdisciplinare, se elimină implicit și învățarea transdisciplinară. Elevii nu vor înțelege că, de exemplu, cristalinul din ochi (biologie) este, de fapt, o lentilă biconvexă (fizică); vor învăța despre perși (istorie) fără să știe dacă ei au de-a face cu Perșani sau cu Iranul (geografie), vor învăța despre electricitate și sarcină electrică (fizică) fără să înțeleagă exact ce sunt electronii și protonii (chimie). Sau viceversa, când vor învăța despre atomi și electroni la chimie, nu vor face automat legătura cu electricitatea, pe care o învață la fi