Producătorii români au scăpat de acuzații în scandalul cărnii de cal. Mai greu le va fi , însă, să-și „revigoreze” vănzările.
Criza cărnii de cal a redus vânzările abatoarelor locale nu doar pe plan intern, ci şi pe piaţa comunitară. Nu mai vorbim de reticenţa consumatorilor pe motiv că le-a fost înşelată încrederea. În România, cel puţin, producătorii de carne de vită susţin că vânzările „nu se mai ridică la nivelul de dinante de criză”, iar pe termen scurt se aşteaptă la o reducere a cererii cu până la 20%. Cât despre poziţia ţării noastre pe piaţa comunitară, jucătorii din piaţă recunosc că imaginea României a fost afectată, însă nu chiar aşa de grav cum s-ar fi aşteptat toată lumea.
Vânzări mai mici
„Comenzile au scăzut, însă nu este o reducere dramatică”, spune Iulian Căzăcuţ, patronul firmei Doly-Com din Botoşani, una dintre companiile asupra cărora au existat suspiciuni – la sugestia francezilor de la Spanghero - că ar fi etichetat greşit carnea de cal. Clienţii reacţionează diferit de la ţară la ţară, unii au devenit mai prudenţi, alţii cer alte preţuri, povesteşte Căzăcuţ.Recunoaşte că scandalul i-a adus şi ceva publicitate, ba chiar gratis. Un client important din Austria, de exemplu, a prelungit contractul cu un an tocmai pentru că s-a dovedit „nevinovăţia” firmei din Botoşani. „Orice comerciant câştigă sau pierde, cel mai important este să nu dai faliment”, declară Căzăcuţ. „Scandalul calului” cuprinde toată Europa
Îngrijorare în piaţă
În această perioadă a anului, vânzările de carne sunt proaste în general, afirmă Mihai Vişan, directorul executiv al Asociaţiei Române a Cărnii, care spune că există oarecare îngrijorare printre producători, în ce priveşte percepţia consumatorilor faţă de produsele din carne. Şi Claudiu Frânc, preşedintele Federaţiei Naţionale a Crescătorilor de Bovine, susţine că vânzările de carne de vită sunt în