- Social - nr. 41 / 28 Februarie, 2013 Acum 10 ani, Ministerul Educatiei si Cercetarii facea public proiectul - cadru care prevedea micsorarea numarului orelor de limba romana in invatamantul preuniversitar. Proiectul cadru "taia” o ora din cele patru pe saptamana alocate elevilor din clasele a IX-a si a X-a, indiferent de profilul (teoretic, tehnologic, vocational al) scolii. Inaintea acestei reduceri, rezultatele la examenele de bacalaureat devenisera deja ingrijoratoare! Dar...reformele au continuat! Invatamantul romanesc n-a reusit sa intre pe un fagas performant, in ciuda nenumaratelor solutii alternative, simulari ale reformei, vizand forma, nu "fondul problemei”. Sa stergem cu buretele "tabla” albita de numeroasele demonstratii de reforma (ineficienta) de pana in 2003 si sa ne amintim de anii de dupa 2003, de picajul (mai elegant spus, "panta abrupt descendenta”) al nivelului de pregatire al elevilor la aceasta materie (si nu numai). Rezultatele de la examenele de bacalaureat, carentele grave in folosirea limbii romane ca mijloc de exprimare, de comunicare, de socializare, incapacitatea de a citi fluent sau, mai grav, incapacitatea partiala sau totala de a intelege sensul celor citite sunt, din 2003 incoace, din ce in ce mai ingrijoratoare! Din reforma-n reforma, creste analfabetismul functional! In afara scolii, pe strada, in multe cazuri chiar in familie, in mass media limba romana este batjocorita. Scoala ar trebui, macar ea, sa fie un fel de ultima reduta, unde tinerii, mai de (buna) voie, mai de nevoie, exerseaza, invata limba romana ingrijita, curata, corecta. Aveam convingerea ca si datorita limbii romane temeinic insusite, acesti copii, cand vor iesi din scoli, vor ridica standardul civilizatiei strazii, al institutiilor, al relatiilor interumane! Aveam convingerea ca scoala este creuzetul formator de orizont cultural, orizont socio-profesional, creat