Noul timbru de mediu se anunţă a fi un bir mai mare decât vechea şi actuala taxă, menit şi acesta să golească buzunarele românilor. După nenumărate discuţii şi poveşti, care de care mai incredibile, care anunţau o taxă diminuată, supriza a venit să strice petrecerea celor care au de înmatriculat maşini la mâna a doua, cu excepţia rablelor.
O vorbă veche spune că în fiecare minciună există şi un sâmbure de adevăr. Aşa au strecurat suspuşii taxe mai mici pentru maşinile non-euro, Euro1 şi Euro2, majorând cuantumul timbrului pentru cele mai comercializate maşini la ora actuală pe piaţa auto. Este vorba de autovehiculele în clasa de poluare Euro3 şi Euro4, pentru care taxa a fost majorată cu 10, până la 20 de procente faţă de taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule. Cireaşa de pe tort este, de fapt, taxa pentru maşinile pe motorină. Proprietarii vor trebui să plătească dublu faţă de cei care au benzinare, pe motiv că cele diesel elimină mai multe particule şi că, astfel, poluează mai mult.
Cert este că nici de această dată calculele nu s-au făcut tocmai ca la carte. Specialiştii susţin că guvernanţii cam vor să ducă cu zăhărelul românii care optează pentru maşini ce consumă mai puţin carburant, cele pe motorină. Mai exact, aceştia au omis să pună în calcul faptul că maşinile cu motoare diesel au sub capota mai multe sisteme de filtrare a noxelor şi că, astfel, poluează mai puţin.
Au fost unele voci care au solicitat introducerea unei taxe, dacă vor neapărat să taxele emisiile poluante, în preţul carburanţilor. Astfel, fiecare ar plăti exact pentru cât consumă şi, implicit, pentru cât poluează. Adevărul este că o măsură de genul acesta ar fi “prea” corectă pentru români, după cum este menţionat anterior, în condiţiile în care autorităţile centrale vor, obligatoriu, să impună taxe pe noxe.
Dar să revenim la hârburi. Vorbim de a