Uitat de mulţi, împins în umbră de festivaluri mai gălăgioase, SANREMO, competiţia supremă a muzicii italiene, a ajuns, totuşi, la a 63-a ediţie
Tradiţie şi fast
E imposibil ca, uitându-te la Sanremo (eu nu m-am despărţit cinci zile de televizor), să nu faci comparaţie cu festivalurile româneşti. Nu voi face nicio trimitere directă, doar că am rămas cu gustul amar al rudei sărace, care priveşte pe furiş, pe fereastră, la ospăţul din sala de bal a castelului... Fastul a fost nota dominantă a competiţiei, de la început până la sfârşit: eleganţă scenică, stil, lumini, lume avizată, iubitoare de muzică (în primele rânduri stau întotdeauna oficialităţi locale, realizatori şi prezentatori renumiţi ai emisiunilor de marcă de la posturile importante de televiziune italiene, dar şi juriul, ce a avut în componenţă, printre alţii, pe Nicoletta Mantovani, văduva renumitului tenor Luciano Pavarotti). Şi flori, multe flori, lăudate de însuşi primarul oraşului Sanremo, ceea ce a făcut ca de-a doua zi să le crească preţul la bursă... În ciuda anotimpului rece, mulţi fani ai muzicii au aşteptat afară, la intrarea în celebrul Teatru ARISTON, să-şi vadă pe viu idolii - monştri sacri sau doar tineri interpreţi, abia lansaţi la concursuri gen "X Factor". Italienii sunt "nebuni" după muzica lor uşoară, ştiu melodiile pe de rost, nu o dată sala cântă împreună cu interpretul, semn că muzica e sufletul lor!
Aşa suflet, aşa ofertă! Nimic din ce s-a petrecut la Sanremo nu a fost în exces, nimic n-a fost ales ori făcut la întâmplare, a fost un festival construit îndelung. Totul s-a petrecut conform unor sondaje de opinie şi unui studiu de piaţă întreprinse cu mult înainte. În fiecare zi a festivalului s-au făcut calcule de audienţă. Am remarcat cu câtă seriozitate, chiar încrâncenare, s-au desfăşurat primele discuţii şi ce prompte au fost reacţi