• Sufletul restauratorilor de tramvaie a plecat in Statele Unite ale Americii • Sectia de specialitate din cadrul RATP isi traieste ultimele clipe de glorie • Cele doua tramvaie aflate in lucru pot fi ultimele care ajung la muzeu •
Exista in Iasi un loc unde se lucreaza la fel ca in 1900. Un loc unde utilaje considerate adevarate piese de muzeu functioneaza la fel de bine ca in urma cu mai bine de un secol. Un loc unde adevarati maestri ai restaurarii folosesc retete de care isi amintesc doar bunicii. Un loc unde intra relicve si ies adevarate bijuterii. Asa poate fi descrisa sectia de restaurare din cadrul Regiei Autonome de Transport Public Iasi. Ceva lipseste, insa. Sufletul echipei de restauratori, cel care si-a pus amprenta pe fiecare tramvai plecat de aici, Dorian Geba, a iesit la pensie. Zilele acestea se afla in vizita la fiul sau, in Statele Unite ale Americii. Odata cu plecarea sa, locul unde se reface istoria transportului pe sine pare a fi condamnat la disparitie. Conducerea regiei spune ca, in lipsa fondurilor, dar si a platii cash a lucrarilor de restaurare, finantarea sectiei nu va putea fi asigurata.
Utilaje din 1900, folosite la restaurare
Din 1998, Iasul a fost trecut pe harta artistilor in a le restaurarii. Un contract cu Die Museumstramway Mariazell din Austria consemna inceputul unei frumoase aventuri. Indragostit de tramvaie, Dorian Geba a strans in jurul sau o echipa de meseriasi cu care a pornit refacerea gloriei de odinioara a mai multor tramvaie trimise de muzeul austriac. In fiecare an, cate un asemenea tramvai, unele restaurate aproape de la zero, au luat drumul patriei lui Mozart. O munca titanica, dar la sfarsitul careia satisfactia este imensa. In urma cu 10 ani, Dorian Geba spunea ca avantajul regiei iesene in acest domeniu al restaurarii este acela ca detine utilaje din perioada in care au fost constr