- Social - nr. 42 / 1 Martie, 2013 Spre toamna, mai precis in data de luni, 30 septembrie, se vor implini 39 de ani de cand, peste munti, paduri si ape, constructoriidrumari ai Tarii inaugurau una dintre cele mai temerare creatii ingineresti in domeniul drumurilor: artera strategica si turistica rutiera care avea sa devina una dintre cele mai dificile, spectaculoase si frumoase sosele asfaltate ale lumii moderne. Ea traverseaza, de o parte si de alta, Muntii Fagaras, legand doua legendare tinuturi istorice romanesti: Transilvania si Muntenia. Fiind deosebit de dificila si avand numeroase portiuni in care se adevereste zicala ca esti "cu capul in nori”, perioada permisa pentru circulatia rutiera este determinata atat de prognoza meteorologica, cat si de o traditie, veche de peste trei decenii. Ca urmare, drumarii tarii mentin Transfagarasanul deschis doar in intervalul calendaristic anual cuprins intre de 1 iulie si 1 noiembrie, soseaua fiind practicabila, fara prea mari riscuri, doar 4 luni pe an. Pentru ca "portile ei ferecate”, situate de o parte si de alta a Muntilor Fagaras, se deschid, la figurat vorbind, doar atunci cand in caldarile adanci ale crevaselor muntelui se mai vad doar mici pete albe de zapada. Apoi, din nou se inchid, tarziu in toamna, exact dupa trecerea a 132 de zile, cand iarna timpurie incepe a pune stapanire pe crestele inalte ale muntilor. Acele doua porti sunt situate in apropierea Complexului Turistic Balea-Cascada (din judetul Sibiu), precum si imediat dupa Barajul Hidroneregetic "Vidraru”(din directia Pitesti-Curtea de Arges). Pentru frecventii vizitatori ai muntelui: cabanieri, salvamontisti, padurari, silvicultori, retelistienergeticeni, turisti, schiori, militarivanatori de munte, vanatori de trofee cinegetice, miri si mirese, nuntasi, preoti si medici, urmeaza 8 luni de "calatorii” printre nori si ceata, precum si in decorul alb al za