Deşi şi-au propus ca noua formulă a taxei de poluare denumită timbru de mediu să stimuleze cumpărarea de maşini noi, modul în care va fi aplicată va afecta atât piaţa autovehiculelor second-hand, cât şi pe cea a maşinilor ieşite pe poarta fabricii, potrivit analiştilor economici. Deşi şi-au propus ca noua formulă a taxei de poluare denumită timbru de mediu să stimuleze cumpărarea de maşini noi, modul în care va fi aplicată va afecta atât piaţa autovehiculelor second-hand, cât şi pe cea a maşinilor ieşite pe poarta fabricii, potrivit analiştilor economici.
Abia în două săptămâni noul bir care taxează poluarea va intra în vigoare, însă e deja criticat atât de şoferi, cât şi de economişti. Noua formulă de calcul duce la o creştere medie a taxei pentru cumpărătorii maşinilor Euro 3 şi 4. În schimb, cei care vor achiziţiona maşini Euro 1, Euro 2 şi non-euro, care sunt mai poluante, vor plăti o taxă auto la un nivel mai mic decât cel de până acum.
Se va umple ţara de maşini vechi
Motivul invocat de Ministerul Mediului e acela că sunt vechi şi că au o durată de viaţă mai mică, deci vor polua pentru mai puţin timp decât celelalte. “Această discrepanţă între maşinile vechi şi cele noi va deforma piaţa auto. Oamenii vor cumpăra numai maşinile cu taxă foarte mică - adică vechi şi extrem de poluante, dar pentru care plătesc la stat puţin. Aşa că vom ajunge din nou cimitirul auto al Europei, iar maşinile noi vor avea un trend descendent. Era mai corect să se plătească taxa anual, nu la înmatriculare sau la cumpărare. Nu e corect să plăteşti înainte de a polua”, ne-a spus analistul economic Niels Schnecker (foto).
Instructorii auto independenţi au protestat, ieri, la Ministerul Transporturilor, nemulţumiţi de propunerile de modificare a normelor de atestare a şcolilor de şoferi, puse în dezbatere publică. Ei se plâng că obligativitatea instalării în interiorul