Odată cu creşterea popularităţii reţelelor de socializare precum Facebook sau Twitter, filmuleţele încărcate de internauţi se bucură de o promovare mult mai mare, inclusiv în presă. Aproape orice buletin de ştiri conţine un filmuleţ simpatic, dar, din păcate, nimeni nu poate garanta veridicitatea acestor clipuri.
Unul dintre cele mai bune exemple este videoclipul în care un purceluş poate fi văzut cum salvează de la înec un ied de la o grădină zoologică. Filmuleţul a fost incredibil de îndrăgit şi răspândit pe reţelele de socializare, dar şi prin intermediul presei din întreaga lume. Singura problemă însă este că întreaga scenă a fost regizată, scrie „The New York Times“.
Filmuleţul făcea parte din cadrul unui show de televiziune şi vreo 20 de oameni au ajutat la realizarea lui. Producătorii s-au folosit de un purceluş dresat, care a fost ghidat spre ied cu ajutorul unui traseu montat sub apă. Desigur, puiul de capră nu a fost în pericol nicio clipă.
Atunci când NBC a prezentat filmarea în cadrul buletinului de ştiri, prezentatorul a specificat că se simte obligat să difuzeze acest filmuleţ, chiar dacă nu este convins de veridicitatea lui.
Kelly McBride de la Institutul de jurnalism Poynter din Florida a spus despre acest tip de presă că reprezintă „o formă de malpraxis“.
„Este ruşinos pentru jurnaliştii care au dat peste acest video şi au decis să-l promoveze“, a completat profesorul de etică.
O altă filmare mincinoasă care a stârnit controverse şi multe vizualizări pe internet a fost cea în care un vultur auriu ar fi fost pe punctul de a răpi un copil ridicându-l cu ghearele de la sol. Această suprapunere de imagini reprezintă munca unor elevi silitori de la o şcoală din Montreal, care au creat acest montaj plecând de la „legendele urbane“ pe această temă.
Interesant este faptul că, la numai câteva ore de la postare,