Băncile din ţara noastră nu segmentează clientela în funcţie de industrii sau categorii socio-profesionale, în condiţiile în care avem nevoie de o specializare a instituţiilor de credit, consideră Anca Bidian, directorul general al brokerului de credite Kiwi Finance. Un nou val de potenţiali clienţi bancari, care au crescut în era digitală, apare, iar băncile trebuie să îşi crească gradul de informatizare, pentru a îi atrage pe aceştia, arată domnia sa.
Profilul clientului s-a schimbat în urma crizei financiare, brokerii de credite ţintind persoanele cu venituri peste medie, interesate să profite de preţurile reduse ale proprietăţilor imobiliare, pentru a realiza o a doua sau a treia achiziţie. Criteriile de selecţie a produselor de finanţare au suferit modificări, de asemenea, clienţii acordând mai multă atenţie costurilor şi predictibilităţii creditelor, decât rapidităţii cu care pot accesa sumele dorite, explică Anca Bidian, care este şi preşedintele Consiliului Director al Asociaţiei Române a Brokerilor de Credite (ARBC).
Reporter: Cum a evoluat creditarea, anul trecut?
Anca Bidian: După un 2011 foarte bun din punct de vedere al creditării, 2012 a debutat cu implementarea ultimului regulament BNR pentru creditele de consum. Acest regulament aduce restricţii pe unele tipuri de produse. Mai specific, a înjumătăţit creditul mediu de nevoi personale prin plafonarea perioadei maxime de creditare la cinci ani, de la zece ani. Creditul de nevoi personale garantat cu o ipotecă este restricţionat, de asemenea, la cinci ani, ceea ce a dus aproape la dispariţia acestui produs. Cel mai puţin afectate au fost creditele de achiziţie. Impactul major s-a resimţit la creditele de nevoi personale garantate cu ipotecă, unde vorbim şi de sume mari, comparativ cu creditele de achiziţie, care erau utilizate fie în scop imobiliar, fie, cel mai important, în cons