După mai multe încercări eşuate şi licitaţii blocate, autorităţile au reuşit să facă un prim pas în construcţia autostrăzilor private. Până la desemnarea constructorului este însă cale lungă.
Concesionarea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov a intrat în linie dreaptă. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a primit patru oferte din partea constructorilor interesaţi. Surpriza este înscrierea în cursă a celei mai mari companii chineze din sectorul construcţiei de autostrăzi – China Communications Construction Company Ltd. Celelalte trei oferte vin partea asocierilor formate din companii europene: Vinci (Franţa)-Strabag (Austria)- Aktor (Grecia); Spedition UMB- Tehnostrade (România), respectiv Impregilo-Salini (Italia). Ultimele trei asocieri au depus documentele şi la procesul de selecţie a constructorului pentru autostrada de centură a Capitalei, care va lega autostrada Bucureşti-Piteşti de autostrada Bucureşti-Constanţa. Cea de-a patra ofertă a venit din partea asocierii formate din firmele Astaldi (Italia) şi Euro Construct Trading ’98 şi Astalrom (ambele din România).
Investiţii de peste 3,2 miliarde de euro
Valoarea cumulată a celor două proiecte - Comarnic-Braşov (cu o lungime de 58 kilometri) şi Autostrada de Centurăa Capitalei (48 km) - se ridică, potrivit estimărilor CNADNR, la peste 3,2 miliarde de euro fără TVA. Românii trebuie să ştie că dacă vor să circule pe cele două autostrăzi vor fi nevoiți să achite o taxă. Anunţul a fost făcut chiar de premierul Victor Ponta, care a declarat că „cei care fac această concesiune vor pune barieră şi vor pune taxă“.
În urmă cu trei ani, când a picat parteneriatul public-privat încheiat cu Vinci şi Aktor pentru construcţia tronsonului Comarnic-Braşov, ministrul transporturilor de la acea vreme, Radu Berceanu, vorbea de o taxă de 1 eu