Că FMI lucrează cu dublă măsură, nu cred că mai este un secret pentru nimeni. Că atunci când emite judecăţi despre patronul său, SUA, aflat în dificultăţi financiare, respectă regulile jocului, de asemenea, nu cred că este o surpriză.
Alinierea planetelor fiscale a facut posibil o stare de fapt pe care eu cel puţin, nu o credeam să se întâmple vreodată în SUA şi anume, instituirea de către Preşedintele american a Directivei denumită "Ordinul de sechestru pentru anul fiscal 2013", dispozitiv automat de austeritate, care intră în vigoare pentru reducerea deficitului bugetar, atunci când acesta depăşeşte o limită.
Tăierile bugetare, în valoare de 85 de miliarde de USD, vor fi suportate de agenţiile guvernamentale, pentru următoarele 7 luni, până la 10 octombrie, afectând diverse programe economice şi sociale.
Însă desigur cunoasteţi această informaţie, aşa că nu o voi mai analiza, ci aş dori să subliniez o altă stare de fapt foarte importantă din punct de vedere al României.
Cine credeţi că a reacţionat foarte prompt la aplicarea acestui mecanism? Bineînţeles că FMI, care a avertizat că tăierile dure din SUA ar putea încetini creşterea economiei mondiale, totodată estimând efectul negativ al acestor măsuri la 0,5 pp din creşterea economică şi aşa palidă a conglomeratului american de state.
Cum a reacţionat FMI la aplicarea primitivă şi rudimentară a programului de austeritate în România, începând cu anul 2010? La acelaşi dispozitiv de tăieri bugetare?
Nicidecum la fel ca în cazul actualelor tăieri bugetare din SUA, când FMI s-a transformat în criticul constructiv, în instituţia financiară mondială, care-şi respectă onorabilitatea, reputaţia şi prestigiul profesional. FMI avertizează, ceea ce în cazul României nu s-a întâmplat, că măsură fiscală va produce mai mult rău decât bine, având în vedere că reducerea deficitului bugetar cu 85