Profesori slab calificaţi, elevi vulnerabili şi note exagerate, ce atestă nivelul de pregătire de la noi. Sunt doar câteva probleme pe care le scoate în evidenţă primul recensământ şcolar.
Degeaba faci reforme dacă nu ai specialişti bine pregătiţi, este remarca pe care a făcut-o ministrul Educaţiei Maia Sandu, în contextul prezentării studiului realizat de Institutul de Politice Publice (IPP). Datele cercetării arată că doar 6% dintre dascăli au până la 25 de ani, în timp ce 26% au vârstă de pensioanare sau de pre-pensionare. Cel mai îngrijorător este însă nivelul de pregătire al profesorilor.
O treime din pedagogi au doar studii de licenţă şi doar 2% au gradul superior de calificare. Cei mai mulţi dintre dascăli (57%) au gradul doi de calificare, iar 9% - gradul unul. „Reforma din ultimii ani a contribuit într-o anumită măsură la întinerirea corpului profesoral, dar calificarea cadrelor necesită îmbunătăţiri semnificative. Nu s-a reuşit o promovare energică în posturile de conducere a tinerilor“, se menţionează în studiu.
„Sistem prost de motivare“
„Oricare ar fi eforturile noastre, impactul acestor reforme va fi minim, dacă nu vom avea profesori calificaţi
într-un sistem apreciat“, a menţionat şefa de la Educaţie. Oficialul susţine că trebuie să avem o şcoală bine pusă la punct, ce ar atrage specialişti buni, i-ar motiva să rămână în ţară şi să ne educe copiii. În lipsa unor realizări palpabile, ministrul şi-a trecut aceste idei în lista provocărilor. „Avem un sistem prost de motivare pe toate dimensiunile. Acest domeniu este foarte neatractiv pentru tineri. Trebuie să vedem cum reformăm sistemul de pregătire iniţială, ce se întâmplă astăzi în instituţiile pedagogice şi de formare continuă a profesorilor“, susţine ministrul Educaţiei.
„Nu avem un mecanism de evaluare a dascălilor. Oamenii nu vor să meargă să obţină grade didactic