Deşi s-au cheltuit bani grei pentru modernizarea magistralei CFR Bucureşti-Constanţa, trenurile InterCity de pe această linie au fost trase în depouri. Ministrul Transporturilor a explicat măsura prin faptul că autorităţile nu pot găsi ac de cojocul hoţilor care pun în pericol siguranţa traficului. „Adevărul” s-a deplasat în locurile unde infractorii feroviari acţionează cel mai des.
„Adevărul” prezintă o radiografie a „zonelor fierbinţi” unde hoţii de componente feroviare îşi fac de cap, precum şi cauzele pentru care autorităţile nu pot stârpi traficul ilegal cu metale feroase şi neferoase, sustrase de la calea ferată.
De luni de zile, niciun tren de la Constanţa nu ajunge în Gara de Nord din Bucureşti cu o întârziere mai mică de o oră. Asta pentru că ceferiştii nu reuşesc să înlocuiască piesele lipsă în ritmul în care hoţii devalizează infrastructura feroviară. Situaţia a ajuns atât de dramatică încât CFR SA nu mai are în stoc componente pentru înlocuirea celor furate. „În prezent s-a ajuns la situaţia-limită în care Compania Naţională de Căi Ferate nu mai are rezerve de componente pentru înlocuirea celor furate”, se arată într-un document oficial al CFR SA. Aşa că Ministerul Transporturilor a tras în depouri trenurile InterCity, care ar fi făcut ca o călătorie cu trenul pe ruta Bucureşti-Constanţa să dureze mai puţin de două ore. Deşi CFR SA nu recunoaşte oficial, motivul retragerii trenurilor în depouri este furtul componentelor de cale ferată, care pune în pericol siguranţa circulaţiei.
Ce componente preferă hoţii
Valoarea prejudiciului înregistrat, anul trecut, din cauza furturilor pe magistrala 800 Bucureşti-Constanţa, se ridică la 33,4 milioane de lei, adică 75% din totalul pagubelor produse infrastructurii feroviare din toată ţara.
Se fură, practic, tot ceea ce poate fi valorificat la centrele de colectare a fierului vechi: mate