Conform unui studiu relativ recent, numai 7% dintre cei intervievați considerau că procedurile de achiziții publice se desfășoară corect în România. Pentru anii 2009 și 2010 există estimări credibile care indică faptul că din conturile publice s-au scurs fără rost circa 4 miliarde de euro (dintre care 2 miliarde de euro numai în domeniul construcțiilor), din cauza funcționării defectuoase a sistemului electronic de achiziții publice. După cum se știe, problemele sistemului nostru de achiziții publice au dus acum ceva vreme la oprirea finanțărilor de la Uniunea Europeană. Printre neregulile citate se numără caietele de sarcini cu dedicație, încredințările pe ochi frumoși, majorarea dincolo de valoarea contractelor inițiale prin acte adiționale etc. Recentul raport MCV al Comisiei Europene punctează și el situația îngrijorătoare din domeniu, citând durata lungă de instrumentare a dosarelor de investigație, absența unui sistem sancționatoriu intimidant și lipsa unei reglementări complete a anulării contractelor pe motiv de conflicte de interese.
Chiar dacă despre România se spune că ar fi altfel, nu ar trebui să ne resemnăm în fața acestei situații. Țări spre care privim acum cu invidie au fost sau sunt și ele în situații mai mult ori mai puțin similare și ne pot oferi de-a gata o experiență utilă din care, dacă vrem, putem învăța.
Pentru cei mulți dintre noi, numele lui Abraham Lincoln a rămas asociat în istorie cu războiul civil care a oprit secesiunea statelor din Sudul Statelor Unite și a dus la abolirea sclaviei pe teritoriul american. Există însă și o moștenire mai puțin știută a ilustrului președinte american, care ne poate servi ca sursă de inspirație pentru îmbunătățirea cadrului juridic al cheltuirii fondurilor publice.
Războiul civil american, ca multe alte episoade de turbulențe sociale, a fost nu doar prilej de suferință pentru mulți, ci și